Menu

Adaptibility

Adaptibility

Je hebt het vermogen om je aan te passen aan situaties. Gebruik inzichten en signalen om jouw aanpassingsvermogen toe te passen om o.a. gesprekken daadkrachtig te laten verlopen.

Er zijn veel communicatie stijlen die je kunt toepassen op verschillende momenten. Analyseer de situatie en pas je aan op de communicatie stijl van je communicatiepartner. Luister naar de feedback en de vraagstelling, “lees” je communicatiepartner om te voorkomen dat je blijft hangen in een situatie waarbij jullie elkaar niet begrijpen. In veel situaties beginnen mensen de vraag te herhalen, het antwoord te herhalen of je statement te herhalen. Het gaat niet om het herhalen, het gaat er vaak om dat het niet wordt begrepen. Formuleer het anders, probeer het te vertalen zodat de ontvanger wel begrijpt wat er wordt bedoelt.

Deze situatie komt niet alleen voor bij verbaal communiceren, maar ook bij schriftelijk communiceren. Hier moet je gaan interpreteren zonder dat je de non-verbale communicatie ziet. Aan de uitdrukking, aan de toon of aan de houding kun je nu niet zien in welke toon de zender zijn mail bedoelt of heeft opgesteld dan alleen de interpretatie van de zinsopbouw, lengte van de zin, gebruik van hoofdletters en/of interpuncties zoals o.a. vraagtekens en uitroeptekens. En vooral hoe iemand de mail begint en eindigt, welke afstand nemen ze tot je en/of welke sociale eigenschappen heeft de zender. Beste, hallo, hi, hoi of als afsluiter groeten, met vriendelijke groet, hoogachtend en steeds vaker geen aanhef en geen afsluiting.

Volgende

Wat heb ik jou te bieden?

  • Natuurlijke Leiderschap
  • Effectieve communicator
  • Vertrouwenspersoon
  • Emotioneel quotiënt
  • Actieve luisteraar
  • Vermogen om feedback te geven
  • Empathisch vermogen
  • Doelgericht
  • Een groeimindset
Huibert Bijland Business Roots

“Ik heb het vermogen om feedback te incasseren,
op te nemen en met mijzelf te reflecteren”